loading...

مجله پیام سرا

انجام تمامي خدمات دندانپزشکي فوق تخصصي در گلسار رشت توسط خانم دکتر مائده پورنصير دندانپزشک، پزشکي است که در زمينه پيشگيري، بررسي علائم و درمان بيماري هاي دها

بازدید : 280
دوشنبه 17 آذر 1399 زمان : 13:13

دندانپزشک، پزشکي است که در زمينه پيشگيري، بررسي علائم و درمان بيماري هاي دهان و دندان تخصص دارد. او به درمان بيماري هاي دهان و دندان ، جلوگيري از پيشرفت اين نوع بيماري‌ها و بالابردن ميزان بهداشت دهان و دندان مي پردازد. البته در سال هاي اخير مباحث جديدي مانند زيبايي دندان وارد حوزه کاري دندانپزشکان شده است.
انجام تمامي خدمات دندانپزشکي فوق تخصصي در گلسار رشت توسط خانم دکتر مائده پورنصير
مقاله زير جهت آشنايي بيشتر شما با چند اصلاح دندانپزشکي آماده شده است:

ليفت سينوس چيست ؟

طي ?? سال اخير بسيار متداول شده است چون اکثر افرادي که يک يا چند دندان خود را از دست مي دهند تمايل دارند که آن را با کاشت ايمپلنت جايگزين کنند و اگر استخوان کافي در فک بالا براي کاشت ايمپلنت وجود نداشته باشد يکي از راه حل هاي موجود ليفت سينوس است.
ليفت سينوس عمل جراحي است که به فک بالايي شما استخواني اضافه مي کند که دندانهاي آسيا و دندانهاي نيش را در بر مي گيرد و گاهي اوقات به آن پيوند سينوس نيز مي گويند. استخوان پيوندي بين استخوان فک و سينوس هاي آرواره بالا که در دو طرف بيني قرار گرفته اند؛ قرار مي گيرد. براي اينکه براي استخوان جا باز شود؛ غشاي سينوسي بايد کمي به سمت بالا حرکت کرده يا کشيده شود. ليفت سينوس معمولا توسط جراح فک و صورت يا پريودنتيست انجام شود.ليفت سينوس ميتواند به دو روش باز يا بسته صورت گيرد که انتخاب آن بر اساس ارتفاع استخوان موجود است.

کاربرد ليفت سينوس :

پيش از انجام دادن سينوس ليفت نياز هست تا عکس x-ray تهيه شود تا دندانپزشک بتواند اطلاعاتي در مورد آناتومي فک و سينوس شما بدست آورد. همچنين ممکن است به نوع خاصي از عکس برداري به نام توپوگرافي کامپيوتري يا همان سي تي اسکن نياز داشته باشيد. سي تي اسکن به دندانپزشک اين امکان را مي دهد تا به طور کاملا دقيق ارتفاع و پهناي استخوان موجود شما را اندازه گيري و سلامت سينوس شما را ارزيابي کند . اگر شما آلرژي فصلي داريد بايد برنامه ريزي کنيد زمان سينوس ليفت را انجام دهيد که سينوس هاي شما را درگير آلرژي نبوده و يا به عبارتي فعال نباشند. ليفت سينوس زماني انجام ميگيرد که ارتفاع استخوان کافي در فک بالا وجود نداشته باشد يا سينوس ها بسيار به فک نزديک باشند؛ بنابراين عمل کاشت ايمپلنت را نتوان انجام داد.
پيوند استخوان:

پيوند استخوان چيست؟

(پيوند استخوان دندان)
پيوند استخوان، پروسه اي هست که طي آن ضخامت و گاهي ارتفاع استخوان فک، جهت قرار دادن ساپورت ايمپلنت افزايش مي يابد. ما با کمک استخوان سالم خود فرد از ناحيه اي ديگر از دهان و در بيشتر موارد با کمک انواع پودراستخوان، به بازسازي و يا ترميم اختلالات کوچک استخواني مي پردازيم.

چه مواقعي پيوند استخوان انجام ميدهيم؟

مواقعي که خيلي وقت هست که دندان کشيده شده است.
وجود بيماري لثه
اگر به علتي به ناحيه مورد نظر براي ايمپلنت شما ضربه وارد شده است. (ورزشهاي رزمي)
وجود نقايص تکاملي در منطقه ايمپلنت دندان
چرا از دست دادن دندان باعث از دست دادن استخوان دندان ميشود؟

آنچه استخوان دندان ما را حفظ ميکند،حضور خود دندان هست. بنابراين با از دست دادن دندان، به مرور زمان استخوان ناحيه دنداني ما در جهات افقي(ضخامت استخوان فک) و عمودي (ارتفاع استخوان فک )شروع به کاهش ميکند. و اگرسريع دندان جايگزين نشود، ممکن است که اين يکي از عللي که بعد از کشيدن دندان، ما اصرار به گذاشتن زود هنگام ايمپلنت دندان ميکنيم، همين هست که تا ميتوانيم از استخوان فک خود بيمار استفاده کنيم. معمولا بهترين زمان براي جايگزيني ايمپلنت دندان، حداکثر تا دوماه بعد از کشيدن دندان هست. و بعد از آن به احتمال زياد اگر بخواهيم ايمپلنت دندان انجام دهيم، بايد از روشهاي مختلف پيوند استخوان براي ايمپلنت استفاده کنيم.

چه کساني نياز به پيوند استخوان دارند؟

در بسياري مواردي که گذاشتن ايمپلنت دندان در همان روز کشيدن دندان انجام ميگيرد نيز، پيوند استخوان به صورت همزمان براي برطرف کردن نقايص استخواني انجام ميگيرد.
اما غالبا پيوند استخوان هاي وسيع در افرادي انجام ميشود که خيلي دير براي انجام ايمپلنت دندان خود مراجعه مي کنند.
انواع پيوند استخوان فک (پيوند استخوان دندان) که در مطب ما انجام ميگيرد:
1.حفاظت از ساکت دندان (socket preservation)موقع کشيدن دندان، داخل ساکت (حفره خالي) دندان از دست رفته را با پودر استخوانپر ميکنيم تا کلاپس حفره و تحليل اتفاق نيفتد و دو ماه بعد، اقدام به کاشت ايمپلن دندان ميکنيم.

اوردنچر (Overdenture):

اوردنچر نوعي دست دندان است که در دهان بر روي تعدادي پايه قرار مي گيرد. اين پايه ها مي توانند دندان هاي بيمار باشند که عصب کشي شده و کوتاه مي شوند تا در زير دست دندان قرار بگيرند و يا اين پايه ها مي توانند ايمپلنت هايي باشند که در فک بيمار قرار داده شده اند.

اوردنچر بر پايه ايمپلنت دندان

اوردنچر روشي درماني در زمينه کاشت ايمپلنت است. با پيدايش ايمپلنت دندان و بکارگيري ايمپلنت در دندانپزشکي بسياري از مشکلات بيماران حل شده است. يکي از مشکلات بيماران مشکلات مربوط به پروتز است که دندانپزشکان را به سمت استفاده از ايمپلنت دندان براي حل اين مشکل برده است.

پروتز کامل در برخي از موارد منجر به نارضايتي و ناسازگاري بيماران مي شود. يکي از دلايل نارضايتي بيمار متحرک بودن پروتز و شلي و سفتي آن است. به همين دليل درمان پروتزي بسمت اوردنچر بر پايه ايمپلنت مي رود. حتي برخي معتقدند که در آينده درمان پروتز کامل با پروتز متکي بر ايمپلنت جايگزين خواهد شد.

ايمپلنت دندان چه فوايدي براي بيمار دارد؟

با افزايش سن افراد، فقدان دندانها افزايش يافته، که اين امر باعث مشکلات زيادي نظير مشکل تناول غذا، صحبت کردن و نقص زيبايي مي شود. اين عوامل سبب رجوع افراد پيش متخصص ايمپلنت جهت کاشت دندان شده است. درمان قديمي براي حل مشکلات فوق مصرف پروتزهاي کامل بوده است، که مشکلات مربوط به خود را داشت. امروزه مزاياي کاشت دندان نسبت به پروتزهاي قديمي اثبات شده است. شکست هاي متعدد همراه نارضايتي بيماران با روش هاي جايگزين ايمپلنت همانند استفاده از پروتز ثابت، متحرک و اثرات مضر و جانبي استفاده پروتز متحرک بجاي کاشت دندان براي بيمار باعث رجوع دندانپزشکان به استفاده ايمپلنت دندان شده است. روش هاي کاشت دندان نيز رو به پيشرفت بوده که از روش هاي جديد مي توان به ايمپلنت بدون جراحي اشاره نمود.
مزاياي پروتز ثابت ايمپلنت نسبت به اوردنچر:
در پروتز ثابت ايمپلنت به دليل اينکه بيمار احساس مشابه دندان طبيعي دارد، مزيت رواني نسبت به ديگر نوع پروتزها و اوردنچر دارد.
در ايمپلنت احتياج کمتر به پروسه‌هاي نگهداري پروتز (اتچمنت‌ها، ريلاين، اوردنچر جديد) مي باشد.
در ايمپلنت تجمع کمتر غذا در زير و اطراف پروتز صورت مي گيرد.
زماني که شما در يک فک و يا هر دو فک تعداد زيادي دندان از دست داده ايد و مي خواهيد از اوردنچر و يا کاشت ايمپلنت استفاده کنيد اول بايد به متخصص ايمپلنت مراجعه نماييد و با اخذ مشاوره از ايشان مي توانيد راه حل مناسب را براي خود پياده سازي کنيد.

چه عواملي برانتخاب نوع اوردنچر موثرند؟

انتخاب نوع اوردنچر توسط دندانپزشک معمولا با توجه به عوامل زير تعيين مي شود:
•شکل ظاهري آرواره
•تعداد دندانهاي مورد نياز براي ساخت پروتز دندان مصنوعي
•تعداد و طول ايمپلنت هاي مورد نياز براي اوردنچر
•ميزان تراکم استخوان فک بيمار
•فاصله افقي بين ايمپلنت هاي کاشته شده
•استحکام و دوام اوردنچر
•هزينه و زمان طبق درخواست بيمار

مزاياي اوردنچر بر پايه ايمپلنت

کمک به جويدن و هضم بهتر غذا:
اوردنچر نسبت به دندانهاي مصنوعي سنتي که فقط با چسب در جاي خود نگهداشته مي شدند، با قرار گرفتن روي اباتمنت هاي ايمپلنت، پايدارتر هستند. اين پايداري، به جويدن بهتر غذا کمک کرده و موجب هضم آسانتر آن در معده مي شود. هرچه غذا بهتر هضم شود ميزان مواد مغذي که جذب بدن مي شود نيز افزايش خواهد يافت.
•جلوگيري از تحليل استخوان فک:
چون اوردنچر روي ريشه هاي دندان طبيعي يا ايمپلنت هاي کاشته شده در فک سوار مي شود، به جاي آنکه مانند دندانهاي مصنوعي سنتي، موجب تحليل استخوان شود که معمولا با خالي ماندن جاي ريشه در استخوان فک افزايش مي يابد، با قرار گرفتن ايمپلنت ها به جاي ريشه دندان موجب تحريک رشد استخوان فک و استحکام بيشتر آن مي شود. به اين ترتيب Overdentureاز جمع شدن و چروکيده شدن فک شما نيز پيشگيري مي کند.
حفظ ساختار چهره :
فرايند چروکيدگي و تحليل لثه و استخوان که با استفاده از دندانهاي مصنوعي سنتي طي سالهاي طولاني اجتناب ناپذير است؛ موجب مي شود فاصله بين بيني و چانه کوتاه شود و چهره شما را پيرتر نشان مي دهد. اما با کاشت ايمپلنت و اوردنچر ساختار چهره شما تغييري نمي کند و حتي پس از سالها همان زيبايي قبل را حفظ خواهد کرد.
•احساس راحتي بيشتر:
زمانيکه اوردنچر روي ايمپلنت قرار مي گيرد، کاملا در جاي خود ثابت مي شود و هيچ گونه حرکت يا جابجايي ناخواسته اي حين خوردن غذا، جويدن يا صحبت کردن نخواهند داشت. مطمئنا بيماران چنين حسي را فقط با دندانهاي طبيعي خودشان تجربه کرده اند و به همين علت احساس راحتي بيشتري با استفاده از اوردنچر دارند.
•دوام و طول عمر طولاني:
جنس تيتانيومي ايمپلنتها و همچنين آلياژهاي مورد استفاده براي اتچمنت ها حتي نسبت به دندان طبيعي نيز در برابر پوسيدگي، ضربه و شکستگي پايدارتر و مقاوم تر است. همچنين پروتزهاي دندان مصنوعي مورد استفاده در اوردنچر درصورتيکه به درستي از آنها مراقبت شود و بهداشت آنها رعايت شود عمري بسيار طولاني دارند. طبق تحقيقات انجام گرفته دوام و طول عمر اوردنچر بسيار طولاني است و تقريبا تا پايان عمر افراد در دهان بيمار باقي مي ماند.

Overdenture

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 109
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 183
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 383
  • بازدید ماه : 1175
  • بازدید سال : 7237
  • بازدید کلی : 38083
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی